Vår historie

Historien om Brilleservice begynner i 1983 — og ganske mye lenger sør i landet. 21 år gamle Knut Edvinsen hadde bestemt seg for at det var optiker han ville bli.

 

Dermed forlot han det trygge redet i Stokmarknes, og rettet snuten sørover for å studere optometri ved Kongsberg ingeniørhøgskole.

Som student var Knut motivert, flink, og drevet av å få toppkarakterer. Og det fikk han.

Jeg ville bli best, og ambisjonene var å lære meg absolutt alt om optometri.

Skapte sine egne muligheter

Men Knut var ikke bare ambisiøs og skoleflink. Han var også uredd. Han grep de sjansene han fikk og han la grunnlaget for sine egne muligheter i framtida.

I løpet av studietiden ble han kjent med en mann som nylig hadde åpnet egen optikerbutikk i Molde — og som lette etter folk som kunne jobbe for ham.

Knut øynet en mulighet i det fjerne, men han hadde enda mye å lære.

Ett år senere, da jeg var ferdigutdannet, ringte jeg og spurte om han hadde fått tak i noen til å jobbe der. Det hadde han ikke.

Travle dager og ideer som krasjet

Plutselig befant Knut seg i en optikerbutikk i Molde. Men ikke som kunde, nei som optiker! Det boblet nesten over for den ferske optikeren fra nord.

— Lærelysten min var enorm, og læringskurven der var ekstremt bratt. Vi var bare to optikere i bedriften. Det var hele tiden mye å gjøre, og mye å sette seg inn i. Kontaktlinser var ganske nytt for meg, men jeg ble kastet inn i det og tilpasset harde kontaktlinser på rubb og stubb, ler han.

Knut smiler når han mimrer tilbake til tiden i Molde. Han minnes alle de rare og kreative påfunnene til optikerkollegaen, som han beskriver som både smart, innovativ, spesiell og full av pågangsmot. Ingenting kunne stoppe ham.

— Han var full av gode ideer, og det var jeg også, men det var ikke så ofte at mine ideer kom gjennom. Jeg trivdes veldig godt hos ham, og lærte mye, men jeg har alltid likt å gjøre ting på min måte.

Ideen om å starte butikk begynte å ulme hos Knut, og etter hvert som tiden gikk ble tanken sterkere. Han følte seg klar. Etter tre år hadde han fått god erfaring og blitt kompetent på det meste. I tillegg var han knakende god på service.

Jeg følte jeg hadde noe å bidra med.

På tide å komme seg hjem

Da Knut fikk en datter i september 1988, innså han at det var på tide å forlate Molde. Han måtte komme seg tilbake der han hørte hjemme, i nord.

Dette var også en unik mulighet til å realisere drømmen om å starte noe eget. Nok en gang skulle Knut skape sine egne muligheter.

— Jeg bladde i Statistisk årbok for å se hvor det kunne være smart å starte opp. I Bodø var det mange folk, og på den tiden kun to optikere. Perfekt, tenkte jeg.

Med familien på slep, og bagasjen full av erfaringer, kompetanse, inspirasjon og pågangsmot, reiste han mot nord og bosatte seg i storbyen Bodø i juni 1989.

Det tok ikke lang tid før familien følte seg hjemme i Bodø. Det tok heller ikke lang tid før Knut fant det perfekte lokalet til butikken sin. I Dronningensgate 11c.

— Lokalet lå fint til, hadde store vinduer og god plass. Det trengte bare en skikkelig oppussing.

 

Stolt eier og driver av egen butikk

Etter timevis med papirarbeid, telefoner, snekring i butikklokalet, og bleieskift i ny og ne, kunne Knut med stolthet lene seg tilbake et lite øyeblikk — og nyte synet av Brilleservice. Hans helt egne optikerbutikk. Skapt av bare ham på knapt en måned.

Han kunne kalle seg for eier og daglig leder. Han kunne drive butikk på sin egen måte. Og i juli 1989 kunne han endelig åpne dørene til Brilleservice og slippe inn de aller første kundene.

— Mange bodøværinger kom innom bare for å se. De var kontaktsøkende, og genuint nysgjerrige. De var sånn sett annerledes enn vestlendingene.  Jeg tror mange kom innom bare fordi det var noe nytt som hadde kommet til byen, og vi snakket sammen om alt mulig. Jeg føler jeg kom til noen jeg kommuniserte mye bedre med.

Resten er historie

Det første året var Knut eneste optiker i butikken, og han hadde én ansatt. 30 år senere er Brilleservice en vital og oppegående bedrift.

Brilleservice viste seg å bli en suksesshistorie. Likevel kan suksessen aldri bli så stor at bedriften går vekk fra sine verdier og grunnholdninger. Helt siden butikken åpnet dørene i 1989 har ærlighet, redelighet, rettferdighet og forståelse for hver enkelt kunde alltid stått først. Og slik skal det alltid være.

Forrige
Forrige

Våre brillemerker

Neste
Neste

Fem råd til deg og de nye brilleglassene dine